صدانت
مقاله «نسبت شرطبندی
پاسکال و دینداری
سنتی» نوشتهی روح
الله پورمطهریچکیده
در پژوهش حاضر، نسبت میان شرطبندی پاسکال و عقلانیت دینداری سنتی بررسی میشود. در آن، پرسش این است که در صورت صحت شرطبندی پاسکال، آیا میتوان از آن، عقلانیت دینداری سنتی را نتیجه گرفت یا خیر؛ یا اینکه بهعکس، شرطبندی پاسکال بهزیان عقلانیت دینداری سنتی هم هست و بهلحاظ منطقی، با آن ناسازگاری دارد. به این منظور، پس از تقریر شرطبندی پاسکال و ارائهٔ تعریفی از دینداری سنتی، از رابطهٔ ایندو، در دو بخش گفتوگو شده است. نتیجهٔ این بررسی آن است که شرطبندی پاسکال، نهتنها عقلانیت دینداری سنتی را اثبات نمیکند، که این استدلال، بر فرض صحت آن، با دینداری سنتی ناسازگار است.
مقدمه
یکی از استدلالهایی که در زمینهٔ باور به وجود خدا مطرح شده است، بهنام «شرطبندی پاسکال» شناخته میشود (پامر، ۱۳۹۳: ۵۲۳). بِلِز پاسکال ریاضیدان، فیزیکدان و فیلسوف فرانسویِ قرن هفدهم میلادی است. استدلال او از دستهٔ دلیلهای عملگرایانه (خسروی فارسانی و اکبری، ۱۳۹۰: ۶) و احتیاطمحور و سودمحور (زادیوسفی و سعیدیمهر، ۱۳۹۴: ۴۴؛ خسروی فارسانی و اکبری، ۱۳۹۰: ۷) است.
در این دسته از دلیلها، بر وجود خدا در عالم واقع استدلال نمیشود؛ زیرا پیشفرض این است که دلیلهایی که بر وجود خدا اقامه شدهاند، اشکالاتی دارند و نمیتوان وجود خدا را بهوسیلهٔ آنها اثبات کرد. دلیلهای عملگرایانه با این هدف اقامه میشوند که باور ما به وجود خدا توجیه عقلانی بیابد؛ یعنی میگویند هرچند وجود خدا در عالم واقع اثبات نشده است، باور به وجود خدا سودمند است یا مصلحت دارد و به این جهت، چنین باوری عقلانی است (زادیوسفی و سعیدیمهر، ۱۳۹۴: ۴۴).
در این تحقیق
+ نوشته شده در پنجشنبه 30 فروردين 1403 ساعت: 13:42 توسط مهران شهریاری بازدید :2
برچسب ها:
|
صدانت
وبینار «نقد و
بررسی برنامه زندگی پس از
زندگی» با
حضور حسین بیاتنخستین وبینار مجموعهٔ ناقد
فراسوی تجربههای عجیب؛ نقد و بررسی برنامه زندگی پس از زندگی
به همت موسسه فرهنگی صدانت
ناقد: حسین بیات (کارشناس ارشد منطق و دکترای فلسفه علم، مدرس و پژوهشگر تفکر نقادانه، مدیر موسسه خانه آشنا)
جمعه، ۱۷ فروردین ۱۴۰۳
مشاهده در یوتیوب
شنیدن در انکر | اسپاتیفای | کستباکس
دریافت صوت به صورت مستقیم
وبینار «نقد و بررسی برنامه زندگی پس از زندگی» با حضور حسین بیات
امید قائم پناه
+ نوشته شده در پنجشنبه 30 فروردين 1403 ساعت: 13:42 توسط مهران شهریاری بازدید :5
برچسب ها:
|
یکی از
ابعاد مهم
بررسی مشارکت اجتماعی، تبیین نوع نگاه و رویکرد سیاستهای ملی به این مفهوم و ابعاد مختلف آن است. نهادهای مختلفی در
ایران به اتخاذ سیاست در سطوح مختلف میپردازند. این پژوهش با تمرکز بر سیاستهای
کلان جمهوری اسلامی ایران در حوزههای مختلف، درصدد است تا ابعاد،
ملاحظات و رویکرد این سیاستها نسبت به موضوع مشارکت
مردمی را مورد بررسی قرار دهد. برای این منظور، در گام اول، سیاستهای کلان جمهوری اسلامی در دو سطح سیاستهای کلی مصوب رهبر انقلاب و قوانین برنامههای توسعه مصوب مجلس شورای اسلامی انتخاب شدند. در گام دوم، متن هر کدام از سیاستهای
مرتبط شامل 52 سیاست کلی ابلاغی رهبری (45 سیاست کلی موضوعی و 7 سیاست کلی برنامه توسعه) و 6 برنامه توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مصوب مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت. در این بررسی؛ همه ابعاد و ملاحظات مرتبط با مقولات «مشارکت مردمی»، «مشارکت بخش تعاونی»، «مشارکت بخش خصوصی» و «مشارکت بخش غیردولتی»، شناسایی و استخراج شدند. نتایج نشان میدهد بیشترین بعد مشارکت مردم، «اجرای سیاستها» بوده و در بخشهای اقتصادی نیز ظرفیت مشارکت مردمی بیشتر وجود دارد. برخی نقاط ضغف نیز مانند توجه کم به نقش مشارکت مردم در دستورکارگذاری، طراحی، ارزیابی و ارائه بازخورد نسبت به سیاستها از یک طرف و ظرفیتسازی کم نسبت به زمینهها و بسترهای ایجاد مشارکت مردم در سیاستهای مورد بررسی از طرف دیگر دیده میشود.
+ نوشته شده در پنجشنبه 30 فروردين 1403 ساعت: 13:42 توسط مهران شهریاری بازدید :4
برچسب ها:
|
بنا بر آمار و گزارش سازمانهای بینالمللی سالها است که پیشرفت
دموکراسی متوقف شده و
افول و پسرفت آن در جهان سرعت گرفته است. در این مقاله به شیوه تبیینی به دنبال پاسخگویی این سوال بودیم که افول دموکراسی در جهان به چه
دلایلی صورت گرفته است؟ بنا بر نتایح تحقیق میتوان گفت، تغییر نگرش شهروندان درباره دموکراسی، بیاعتمادی به مقامات انتخابی، سوءاستفاده از قدرت، موفقیت الگوهای اقتدارگرایانه حکمرانی،
جهانیشدن، نئولیبرالیسم و نابرابری فزاینده، اینترنت و فضای مجازی موجب تضعیف و افول دموکراسی شده است. افزون بر عقبگرد دموکراسی در کشورهای در حالتوسعه، مشکلات کشورهای پیشرفته مانند افزایش هزینهها، ناامیدی از بهبود شرایط زندگی و قطبیشدن جامعه موجب افزایش پوپولیسم و قدرتیابی راستگرایان افراطی شده است. دموکراسی در مقطعی و شرایطی محبوب شد که تمدن غربی در اوج قدرت بود و اکثریت مردم آن را بهترین شیوه حکمرانی میدانستند. افزایش قدرت و موفقیت کشورهای غیردموکراتیک مانند چین، همزمان با بحران، نارضایتی و تبعیض در جوامع دموکراتیک موفقیت الگوهای غیردموکراتیک حکمرانی و ناکارآمدی دموکراسی را نشان میدهد. در شرایطی که دموکراسی حتی در غرب در حال افول است، کشورهای درحالتوسعه بیش از پیش به مدلهای اقتدارگرایانه حکمرانی رو خواهند آورد. در صورت تداوم این شرایط و انجام نشدن اصلاحات زیربنایی در جوامع و نظامهای دموکراتیک افول آن مداوم و فزاینده خواهد بود.
+ نوشته شده در پنجشنبه 30 فروردين 1403 ساعت: 13:42 توسط مهران شهریاری بازدید :4
برچسب ها:
|
صدانت
سخنرانی «گونههای
معاصر پیامدگرایی» از
شیرزاد پیک حرفه
ناتوانی «فایدهگرایی کلاسیک» در پاسخ به نقدهای مطرحشده علیه آن (از سوی فیلسوفانی مانند برنرد ویلیمز، جان رالز، رابرت نوزیک و …) آنقدر باعث بدنامیاش شد که بیشتر «فایدهگرایان معاصر» ترجیح دادند خود را «پیامدگرا» بنامند زیرا، همانطور که جولیا درایور بهدرستی میگوید، دیگر شمار بسیار کمی از فیلسوفان، نگرش «فایدهگرایان کلاسیک» را صددرصد میپذیرند.
«پیامدگرایان» معاصر، که بیشتر آنها از ۱۹۴۱ تا ۱۹۶۱ زاده شدهاند و بهجز دِرِک پارفیت همگی هنوز سرگرم آموزش و پژوهش هستند، با ژرفکاوی دو مفهوم «بیشینهسازی» و «خیر»، گستره گستردهای از گونههای معاصر «پیامدگرایی» را مطرح کردهاند. این فیلسوفان، مانند مایکل اسلات (…ـ۱۹۴۱)، پیتر آنگر (…ـ۱۹۴۲)، دِرِک پارفیت (۲۰۱۷ـ۱۹۴۲)، فرَنک جَکسن (…ـ۱۹۴۳)، فیلیپ پِتیت (…ـ۱۹۴۵)، پیتر سینگر (…ـ۱۹۴۶)، پیتر رِیلتن (…ـ۱۹۵۰)، مایکل زیمرمن (…ـ۱۹۵۱)، مایکل اِسمیت (…ـ۱۹۵۴)، شِلی کِیگن (…ـ۱۹۵۵)، اِلینر مِیسن، فرَنسیس هاواردـاسنایدر و جولیا درایور (…ـ۱۹۶۱)، با طرح پرسشهای جدید درک ژرفتری از «پیامدگرایی» را در اختیار ما قرار میدهند.
«پیامدگرایی واقعیتگرا در برابر پیامدگرایی اگرگرا»، «پیامدگرایی عینیتگرا در برابر پیامدگرایی ذهنیتگرا»، «پیامدگرایی کنشگرا در برابر پیامدگرایی منشگرا»، «پیامدگرایی مبتنی بر بیشینهسازی مطلق خیر در برابر پیامدگرایی مبتنی بر بیشینهسازی کافی خیر» و «پیامدگرایی لذتگرا در برابر پیامدگرایی ترجیحگرا» از جمله گونههای گوناگون پیامدگرایی معاصرند که در این درسگفتار توضیح داده میشوند.
در ادامه، به دوگا
+ نوشته شده در پنجشنبه 16 فروردين 1403 ساعت: 16:09 توسط مهران شهریاری بازدید :9
برچسب ها:
|
صدانت
مقاله «تکثرگرایی حقوقی-فقهی،
ثابتات شریعت و
نظام تقنینی ایران» نوشتهی
محسن برهانی و
الهه لطفعلیزاده
تکثرگرایی حقوقی-فقهی، ثابتات شریعت و نظام تقنینی ایران
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان:
محسن برهانی (دانشگاه تهران)
الهه لطفعلی زاده (دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران)
وجود مؤلفههای تاثیرگذار بر نظام حقوقی نقطه عزیمت پلورالیسم حقوقی است؛ نظریه ای که محوریت آن، بررسی تکثر در یک نظام حقوقی است. با توجه به وجود نوعی تعدد و چندگانگی در اغلب نظامهای حقوقی از قبیل تکثر در مبانی و منابع، ضرورت توجه به این نظریه نمایان میگردد؛ امری که در نظام حقوقی ایران نیز قابل بررسی میباشد. نظام حقوقی ایران از زمان مشروطه در دوگانه شریعت/قانون قرار گرفته و جایگاه این دو به عنوان منبع هنوز یکی از مسائل اصلی نظام حقوقی ایران است. با تصویب اصل چهارم قانون اساسی و مسئولیت شورای نگهبان در تطبیق مصوبات مجلس با موازین اسلامی، این مسأله پیچیدهتر شد، چرا که استنباط فقهی امری متکثر است و یافتن یک نظر و جمع آن با اراده عمومی نیازمند تامل میباشد. در این مقاله با تبیین مفهومی تکثرگرایی حقوقی و فقهی و توجه به ظرفیتهای فقه اسلامی به این مهم پرداخته شده است که در صورت تکثر فتاوا، مجلس در انتخاب هر یک از نظرات به عنوان مبنای فقهی، اختیار دارد و شورای نگهبان نمیتواند به استناد مغایرت مصوبه با نظر فقهی دیگر، آن مصوبه را خلاف شرع تشخیص دهد.
دانلود فایل PDF این مقاله از سرور اول | سرور دوم
مقاله «تکثرگرایی حقوقی-فقهی، ثابتات شریعت و نظام تقنینی ایران» نوشتهی محسن برهانی و الهه لطفعلیزاده
رضا ایرانمنش
+ نوشته شده در پنجشنبه 16 فروردين 1403 ساعت: 16:09 توسط مهران شهریاری بازدید :14
برچسب ها:
|
صدانت
معرفی و
بررسی کتاب «فراز و
فرود ملتها» با
حضور جعفر خیرخواهان و علی
حسین صمدیمَنسِر اولسون در سال ۱۹۳۳ در گراند فورکس داکوتای شمالی متولد شد. والدین او کشاورزانی مهاجر از نروژ بودند. طی این دوران، سرمایهگذاریهای عمومی دولت در مؤسسات آموزشی از قبیل دانشگاه داکوتای شمالی در گراند فورکس و کالج کشاورزی داکوتای شمالی (محل تحصیلات کارشناسی اولسون) امکان تحرک اجتماعی را برای همگان فراهم میآورد.
دستاوردهای دانشگاهی درخشان اولسون و هیجان جوشانش نسبت به اندیشههای نو، او را از گمنامی داکوتای شمالی بیرون کشید. اولسون برنده بورس تحصیلی معروف رودِز برای ادامه تحصیل در دانشگاه آکسفورد شد، در ۱۹۶۳ دکترای اقتصادش را از هاروارد گرفت و در دانشگاه پرینستون استادیار شد. چهار سال بعد او به معاونت و دستیاری وزیر سلامت، آموزش و رفاه آمریکا رسید. او در سال ۱۹۶۷ نخستین شاهکارش کتاب “منطق کنش جمعی” را منتشر کرد. در هجده سال بین انتشار کتابهای “منطق کنش جمعی” و “فراز و فرود ملتها” اولسون به دانشگاه مریلند نقل مکان کرد و به شخصیتی مهم در میان اقتصاددانان بدل شد. سرانجام اولسون در فوریه ۱۹۹۸ پس از بنیان نهادنِ رویکردی نو در اقتصاد سیاسی در گذشت.
اینک پس از ۴۰ سال از نگارش کتاب “فراز و فرود ملتها”، این اثر مهم منسر اولسون به زبان فارسی برگردانده شده است. محمد فاضلی و جعفر خیرخواهان، مترجمان این کتاب هستند و انتشارات روزنه آن را عرضه کرده است.
نیمه اسفند ماه ۱۴۰۲ ، هفتاد و چهارمین جلسه از نشستهای گفتار و اندیشه (شیراز) به همت حزب اتحاد ملت ایران اسلامی (فارس) به معرفی و بررسی این کتاب با حضور دکتر جعفر خیرخواهان (مترجم کتاب) و دکتر علی حسین صمد
+ نوشته شده در پنجشنبه 16 فروردين 1403 ساعت: 16:09 توسط مهران شهریاری بازدید :9
برچسب ها:
|
صدانت
نشستِ بررسیِ کتابِ «زیستن در
روزگار سخت» با
حضور مصطفی ملکیان و
محمدمهدی اردبیلیدر این جلسه، مصطفی ملکیان و محمدمهدی اردبیلی ضمن ارائه رویکردی تحلیلی به کتاب زیستن در روزگار سخت، اثر پما چودرون، درباره مفاهیم ذهنی خود، حول این ایده نیز به بحث نشستند.
این نشست توسط رسانه آثاروما و با همکاری موسسه فرزانه برگزار شد.
.
.
مشاهده در یوتیوب
مشاهده در آپارات
دریافت صوت با لینک مستقیم
شنیدن در انکر | اسپاتیفای | کستباکس
.
.
نشستِ بررسیِ کتابِ «زیستن در روزگار سخت» با حضور مصطفی ملکیان و محمدمهدی اردبیلی
حسام خیرخواه
+ نوشته شده در پنجشنبه 16 فروردين 1403 ساعت: 16:09 توسط مهران شهریاری بازدید :8
برچسب ها:
|
پیروی از سلف صالح، شعار بسیاری از گروههای اسلامی اهل سنت در عصر حاضر است.
تاکید بر مباحث شرک و مصادیق آن،
توحید و چگونگی حصول به آن و نیز مبارزه با بدعتها در جامعه اسلامی از مهمترین اهداف این گروههای سلفیگرا قلمداد میشود. اما با این وجود، در عمل اختلافات و به تبع آن، دستهبندیهایی در این جریان فکری مطرح است. اهمیت موضوع آن است که از یک سو درچند دهه اخیر تحولات سیاسی زیادی در منطقه و جهان اسلام رخ داده و از سوی دیگر تحول ودگرگونیهایی در ساحت فکر مطرح شده است که این مهم نیازمند گونهشناسی جدیدی از این جریانها است. از این رو پرسش اساسی مقاله این است که «با توجه به تحولات فکری و سیاسی در سلفیگرایی جدید، بر اساس چه معیارهایی میتوان یک دستهبندی عینی و مناسب از سلفیگرایی
معاصر ارائه داد؟» فرضیه مطرح آن است که معیارهای چهارگانه «زمانی»، «اعتقادی»، «سیاسی» و به ویژه «توحید
حاکمیتی» گونهشناسیِ شامل و مناسبی از این جریان ارایه مینماید. برای این منظور، با رجوع به شبکه اجتماعی یوتیوب، دادههای صوتی و تصویری علمای بارز سلفیگرا و غیر سلفیگرای معاصر جمعآوری شده است. در ادامه با استفاده از نرمافزار تحلیل محتوای کیفی مکس کیودیای 2020 به تحلیل آنها مبادرت شده است. نتایج حاصله در قالب یک فلوچارت خود را نشان میدهد که بر اساس آن جریانها سلفیگرایی معاصر چهار مسیر را طی میکنند که عبارتند از: اصولگرایی، عملگرایی اصلاحطلب، عملگرایی انقلابی و جهادگرایی.
+ نوشته شده در پنجشنبه 16 فروردين 1403 ساعت: 16:09 توسط مهران شهریاری بازدید :7
برچسب ها:
|
مقاله حاضر درصدد بررسی
پویاییهای برآمده از
پیمان آکوس بر
بازدارندگی استرالیا و پیوند آن باقابلیتهای ترکیبیِ ایالات-متحده در منطقه
ایندوپاسیفیک در رویارویی با سیالیت محیط عملیاتی نوین است. پرسمان اصلی تحقیق حاضر آن استکه چگونه استرالیا با پیمان آکوس نقش بازدارندگی را در منطقه انجام خواهد داد؟ این پیمان چه قابلیتها و فرصتهایی به آن برای شکل دادن به محیط امنیتی خود میدهد؟ در فرضیه پژوهش استدلال میشود با
تغییر پندار کشورهای شرق آسیا از تهدید چین، توافق آکوس با ایجاد قابلیت دفاعی برای تحول در راهبرد دفاعی و امنیتی استرالیا، این امکان را به آن میدهد تا با انطباق راهبردی با بازدارندگی بیندامنهای ایالاتمتحده و بریتانیا، به مثابه یک قدرت دریایی با ناوگان مدرن ظهور کند و با فعال کردن دینامیزم قدرت در قالب مرکزیت در خوشه اقیانوسیه و قدرت پیوندی با شبکه امنیتی ایالاتمتحده در ایندوپاسیفیک به کنترل نظم از طریق بازدارندگی متعارف در برابر چین بپردازد. یافتههای تحقیق نشان میدهد توافق آکوس، با ایجاد همافزایی بین حوزههای مختلف نظامی و غیرنظامی، تجهیز استرالیا به قابلیتهای بازدارندگی هستهای در آینده، نظم منطقهای ایندوپاسیفیک را با گذار از «جغرافیای صلح» به «جغرافیای منازعه» در وضعیت تعادل نوسانی قرار داده و سبب کارکرد نظم در لبه آشوب میشود. برای تبیین پیامدهای پیمان آکوس برای بازدارندگی استرالیا طور خاص و برای امنیت و نظم این منطقه به طور عام از روش تحلیل محتوای دادههای کیفی گردآوری شده از مهمترین اسناد دفاع ملی، اظهارنظرهای مقامهای دولتی استرالیا و نیز تحلیل کارشناسان مسائل دفاعی شرق آسیا و مراکز مطالعاتی امنیتی استفادهشده است.
+ نوشته شده در پنجشنبه 16 فروردين 1403 ساعت: 16:09 توسط مهران شهریاری بازدید :7
برچسب ها:
|
حمله نظامی
روسیه به
اوکراین پیامدهای عمیقی نه تنها برای اروپا و جهان، بلکه برای خاورمیانه در برداشتهاست.
روابط سیاسی-امنیتی
ایران و روسیه هم از این جنگ تاثیر پذیرفته است. رویکرد ایران در برابر جنگ اوکراین از دو نظر مهم است. نخست، جهتگیری ایران در این جنگ اوکراین بر روابط دو کشور
تأثیر میگذارد. دوم، این موضوع بر جایگاه ایران در نظام بینالملل نیز تأثیرگذار است. پرسش اصلی این نوشتار این است که« رفتار ایران در مورد جنگ اوکراین چگونه بوده و چه تأثیری بر روابط آن با روسیه داشته است؟» فرضیۀ نویسندگان این است که« رویکرد ایران در مورد جنگ اوکراین احتیاطآمیز بوده است، یعنی از یکسو حملۀ روسیه به اوکراین را محکوم نکرده، از سوی دیگر از آن پشتیبانی هم نکردهاست». این سیاست با هدف حفظ و ادامۀ روابط دو کشور دنبال شده است. نویسندگان در این نوشتار براساس چارچوب نظری واقعگرایی نوکلاسیک به بررسی رویکرد جمهوری اسلامی ایران در برابر جنگ اوکراین و تأثیر آن بر روابط ایران با روسیه میپردازند. یافتههای این پژوهش نشان میدهد که تهران جنگ اوکراین را عاملی برای بهبود و توسعه روابط با مسکو یافته است. ولی سرشت این روابط به طور اساسی تغییر نمیکند. از دیدگاه ایران، محرکها و ارکان اصلی روابط با روسیه پایدار است. روسیه یکی از مهمترین شریکان ژئوپلیتیکی ایران است و رویکرد استراتژیک در روابط با آن دنبال کردهاست. روش این پژوهش کیفی با رویکرد توصیفی- تحلیلی است.
+ نوشته شده در پنجشنبه 16 فروردين 1403 ساعت: 16:09 توسط مهران شهریاری بازدید :11
برچسب ها:
|
در سالهای اخیر، شاهد ظهور پویش‏هایی اجتماعی و
سیاسی در سراسر جهان هستیم که بر مطالبۀ «
زندگی» تأکید دارند. این امر، ضرورت
تحلیلِ عاملیتِ سیاسیِ «زندگی» در چارچوب علم سیاست به منظور گونه‏ شناسی، پیش‏بینی و مدیریت یا مهار این پویش‏ ها را اجتناب‏ ناپذیر کرده است. در این مقاله، امکان گشودن چنین رهیافتی را دنبال کرده‏ایم. به این منظور، با گذرِ انتقادی از طرح کارل اشمیت از سیاست که معطوف به مراقبت از «شکلِ زندگی» در چارچوب نهاد دولت است؛ ضمنِ ذکر نابسندگی‏های این رهیافت، بر ضرورت تحلیل زندگی از خلال «فرم‏ های اجتماعی» که زندگی در درونِ آنها جریان می‏‎یابد، تأکید کردهایم(رهیافت زیمل) و با تبیین «
اقتصاد» به منزلۀ «فرم زندگی» در زمانۀ حاضر، از انگارۀ زیست‏ سیاستِ فوکو برای تحلیل نحوۀ عملکرد رانۀ اقتصادی در حکمرانیِ زندگی بهره گرفته ‏ایم. پرسشی اصلی مقاله این است که چگونه می‏توانیم روزنه‏ ای رو به سوی ارائۀ تحلیلی «سیاسی» از زندگی و عاملیتِ سیاسیِ آن در علم سیاست بگشاییم؟ فرضیه این مقاله آن است که به منظور تحلیل عاملیت سیاسی زندگی در زمانۀ ما، می‏بایست «اقتصاد» با
چرخشی هستی‏شناختی به ناحیه‏ای در دانش سیاسی تبدیل شود. نوآوری مقاله در این است که ما شکلی از «نقد اقتصاد سیاسی»‏ را پیشنهاد داده‏ایم که قادر خواهد بود قلمروی مقولات عامِ اقتصادی را به منزلۀ حیطه&r
+ نوشته شده در پنجشنبه 16 فروردين 1403 ساعت: 16:09 توسط مهران شهریاری بازدید :11
برچسب ها:
|
جنگ
ژئواکونومیک به رقابت
آمریکا و چین در چهارچوب طرحهای ابتکاری زیرساختی اشاره دارد که به خاطر ابعاد ژئوپلیتیک و تعیینکننده آن جنبه تقابلی پیداکرده است. ازنظر آمریکا و غرب ابتکار کمربند و راه چین یک خیزش تهاجمی بود که موفقیت آن میتوانست برتری آنها در نظم
اقتصادی بینالملل را با چالش روبرو کند؛ بنابراین طرحهای زیرساختی بزرگی را در دستور کار قراردادند تا گسترش نفوذ چین را کنترل کنند. بر همین مبنا در پژوهش حاضر با استفاده از روش تحلیلی – تبیینی و با استفاده از منابع مکتوب و اینترنتی به دنبال پاسخ به این سؤال هستیم که «جنگ ژئواکونومیک آمریکا و چین چه
تأثیری بر نظم اقتصادی بینالمللی خواهد گذاشت؟» فرضیه مطرحشده بیان میدارد که «باوجوداینکه ابتکار کمربند و راه قدرت اقتصادی و تجاری چین و نفوذ اقتصادی این کشور را گسترش داده؛ ولی با توجه به برتری فعلی آمریکا و غرب و توان بازدارندگی طرحهای ابتکاری ارائهشده از سوی آنها، درنهایت این جنگ ژئواکونومیک باعث افول نظم بینالملل لیبرال نشده است». بررسیها نشان میدهد با توجه به اهداف و اهمیت طرحهای ابتکاری ارائهشده توسط آمریکا و غرب و تسلط آنها بر اقتصاد و تکنولوژی جهانی و نیز مشکلات ساختاری چین و اختلاف با همسایگان درنهایت غرب برتری خود را در نظم اقتصاد بینالملل حفظ خواهد کرد.
+ نوشته شده در پنجشنبه 16 فروردين 1403 ساعت: 16:09 توسط مهران شهریاری بازدید :8
برچسب ها:
|
در این نوشتار، پرسش اصلی آن است که مهمترین دلایل
اعتراضات کارگری در
عسلویه و پیامدهای آن از
نیمه دوم دهه 1390 به این سو چه بوده اند و مهمترین پیشنهادها برای نهادینه شدن مطالبه گری و جلوگیری از رادیکالیسم کارگری از
منظر شاخص های مدل و نظریه
حکمرانی خوب چیستند؟ یافته کلی این پژوهش
میدانی با تکنیک مصاحبه ای از کارگران، فغالان کارگری و کارشناسان حاکی از جایگاه نخست مولفه های اقتصادی، جایگاه دوم مولفه های اجتماعی و فرهنگی و سپس جایگاه سوم مولفه های نهادی ( نظارتی، اعتمادی، تنظیمی و غیره) به عنوان محرک ها یا ریشه های اعتراضات کارگری در عسلویه بود. البته در نزد کارشناسان به دلیل دانش تخصصی و اهمیت عوامل نهادی اهمیت مولفه های نهادی در ریشه یابی اعتراض ها و پیامدها در مقایسه با کارگران بالا بود. برخی از مهمترین پیامدهای این اعتراضات کارگری برای کشور عبارت بودند از: افزایش آسیب پذیری امنیت داخلی، کاهش اعتماد و ضعف مقبولیت عملکردی نهادهای حکومتی و تشکل های صنفی کارگری و اثرات سرایتی اعتراضات کارگری به مناطق مشابه . در پایان هم برای جلوگیری از رادیکالیسم کارگری و نهادمندسازی مطالبات آنها پیشنهادات کاربردی از منظر نظریه حکمرانی خوب ارایه شد.
+ نوشته شده در پنجشنبه 16 فروردين 1403 ساعت: 16:09 توسط مهران شهریاری بازدید :12
برچسب ها:
|
فرآیند
توسعه'>توسعه در ایران با گذشت بیش از چهاردهه از عمر انقلاب همواره با دشوارگی روبه رو بوده است که این مسئله اساساً به دلیل عدم اجماع گفتمانی، تعارض میان نیروهای اجتماعی، حاکمیت نگرشهای سیاسی در تدوین و اجراییشدن توسعه ساختیابی شده است. چالشهای اقتصادی جامعه ایران مانند تورم افسارگسیخته، نرخ بالای بیکاری، کاهش ارزش پول ملی، شلختگی اقتصاد مالی – بانکی، وجود تحریمهای گسترده اقتصادی، پیوند اقتصاد با متغییرهای سیاسی و گسست میان نظام دانایی با حوزه توانایی
دولتها و ساخت قفس توسعه برای خود، بر عدم توفیق توسعه در ایران پساانقلاب اثرگذار بوده است. به همین منظور پرسش اصلی مقاله حاضر از این قرار است که چرخشهای گفتمانی توسعه به چه صورت مانع توسعه ایران شدهاند؟ بر این اساس فرض بنیادین این پژوهش علت این
نایافتگی را ساخت قفسهای توسعه، عدم اجماع و تبدیل شدن امر توسعه به امری آنتاگونیستی در دولتهای پس از انقلاب از سال 1368 تا 1400 میداند. در همین چارچوب روش پژوهش حاضر توصیفی – تحلیلی با تاکید بر تلفیق نظریهی چالمرز جانسون و اعجماوغلو – رابینسون میباشد.
+ نوشته شده در پنجشنبه 16 فروردين 1403 ساعت: 16:09 توسط مهران شهریاری بازدید :4
برچسب ها:
|
انقلاب
مشروطه یکی از اتفاق­های مهم تاریخ معاصر ایران است که تاثیرات چشم­گیری در مناسبات سیاسی و اجتماعی رقم زده و تحولات عینی و ذهنی مهمی به دنبال داشته است. در این انقلاب نخبگان اعم از روشنفکران و علما نقش تعیین­کننده­ای ایفا کرده­اند. از میان نخبگان مذهبی، طیفی از علما با نگاهی مثبت و تعامل­گرایانه با دنیای مدرن، مفاهیم سیاسی جدید را که پایه­های نظام سیاسی مشروطه را شکل می­داد با بهره­گیری از ظرفیت­های مکنون در فقه سیاسی شیعه توجیه دینی کردند و چنان دستگاه فکری تولید کردند که از آن می­توان با نام فقه مشروطه یا فقه دموکراسی یاد کرد. پژوهش پیش­رو با استفاده از روش هرمنوتیک زمینه­گرای اسکینر ضمن اینکه زوایای آشکار و پنهان این دستگاه فکری را بازخوانی می­کند به دنبال پاسخ به این پرسش است که فقه مشروطه درون کدام زمینه­های عملی و ایدئولوژیک متولد شده است؟ یافته­های پژوهش نشان می­دهد زمینه ایدئولوژیک آن را متون دینی از یک سو و مفاهیم سیاسی جدید از سوی دیگر شکل داده است. درباره زمینه عملی این دستگاه فکری نیز می­توان به استبداد حاکمان قاجار و انقلاب مشروطه بعنوان دو عامل مهم یاد کرد.
+ نوشته شده در پنجشنبه 16 فروردين 1403 ساعت: 16:09 توسط مهران شهریاری بازدید :11
برچسب ها:
|
فارابی را بنیان گذار فلسفه در جهان اسلام میدانند. وی گفتمانی آمیخته از عقل یونانی، نقل اسلامی و خرد
ایرانی ارائه نمود. این نوشتار واکاوی مولفههای ایرانی این گفتمان را موضوع تامل قرار داده است. در واقع کوشش نوشتار شناسایی چندوچون حضور و امتداد حکمت ایرانی در
اندیشه معلم ثانی است. به باور ما، فارابی ایرانیاندیشی را در هستیشناسی، شناختشناسی و
سیاستاندیشی ویژهاش دنبال کرده است. پژوهش در تلاش برای مشابهیابی این سه مولفه گفتمان
سیاسی فارابی در گفتمان خرد سیاسی ایرانی است. در این میان میتوان هستیشناسی را معادل سلسله فرشتگان به مثابه عامل پیوستگی آسمان و زمین، شناختشناسی را در مرتبه بلند خرد و سیاستاندیشی را در جایگاه برجسته شاه آرمانی در اندیشه ایرانی سراغ گرفت. بازشناسی و بازخوانی مایههای ایرانی اندیشه سیاسی فارابی با بهره گیری از چارچوب نظری تبارشناسی و در سه بخش هستی شناسی، شناختشناسی و سیاستاندیشی به نگارش درآمده است.
+ نوشته شده در پنجشنبه 16 فروردين 1403 ساعت: 16:09 توسط مهران شهریاری بازدید :11
برچسب ها:
|
استقرار نظم
سیاسی دموکراتیک دغدغه اصلی بسیاری از
جوامع بشری به ویژه در دنیای معاصر بوده است. اما ظهور و بروز مدلهای سیاسی دموکراتیک را باید از جهان غرب دانست. این واقعیت به طرح ایدهای انجامیده که مدلهای
دموکراسی را تنها در بستر فرهنگ غربی قابل تحقق میداند. بر این مبنا جوامع غیرغربی یا باید پذیرای فرهنگ غربی باشند یا به نظامهای استبدادی تن دهند. هدف از پژوهش پیش رو به چالش کشیدن این دو مفروض و
بررسی امکان ارئه
الگوی بومی نظم سیاسی دموکراتیک در جوامع
اسلامی است تا همزمان ضمن حراست از فرهنگ بومی، به استقرار ارزشهای دموکراتیک در این جوامع کمک رساند. این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی در پی
ارائه الگویی با عنوان «دموکراسی
تعاملی'>تعاملی» است . یافته اصلی این مقاله آن است که کارگزاران سیاسی در جوامع اسلامی با رجوع به سه عنصر ارزشهای اسلامی، زندگی روزمره و دیگری، و در یک فرایند دائمی تعامل میان خود (مفاهمه)، میتوانند اولویتهای جامعه را در یک فرایند نهادمند به نام دموکراسی تعاملی استخراج کنند. نتایج این پژوهش بر امکان دموکراتیزاسیون بومی، احیای هویت اسلامی و کارآمدسازی جوامع اسلامی تاکید دارد. از این منظر تعامل ثقل نظم سیاسی دموکراتیک اسلامی خواهد بود.
+ نوشته شده در پنجشنبه 16 فروردين 1403 ساعت: 16:09 توسط مهران شهریاری بازدید :5
برچسب ها:
|
پدیده­های سیاسی ازجمله
انقلابها، رخدادهای تاریخی­ای هستند که مانند یک اُرگانیسم دارای مراحل تولد، نوجوانی و کسب تجربه، جوانی و نیرومندی، پختگی و تکامل هستند. انقلاب
اسلامی سال 1979 ایران به عنوان آخرین حلقه از زنجیره انقلابهای قرن 20 در میانه پنجمین دهه عمر خود قرار دارد. این انقلاب دهه­های آغازین خود را با فراز و نشیب فراوان طی کرد و اکنون در مرحله­ای حساس از تاریخ خود قرار گرفته است. شاید مهمترین چالش پیشروی انقلاب اسلامی در این مقطع تاریخی شتاب شگفت­انگیز تغییرات و دگردیسی در جهان و انسان باشد. پژوهشگران در تحقیق پیشرو بنا دارند ضمن بکارگیری رویکرد توصیفی-تحلیلی در چارچوب نظریه اقناع و دیپلماسی فرهنگی به این پرسش اصلی پاسخ دهند که در صورت­بندی جدید عرصه جهانی، انقلاب اسلامی برای تضمین بقاء، تداوم حرکت و نیل به اهداف خود در چشم انداز
آینده باید چه رویکردی را در پیش گیرد و با کاربست کدام رویکرد می­تواند به این اهداف دست یابد؟ یافته­های پژوهش حکایت از آن دارد که انقلاب اسلامی از راه کاربست بازاندیشی در رویکردها و اقناع افکار عمومی با در نظر گرفتن دو سطح داخلی و خارجی برای آینده می­تواند شش تصویر متفاوت را فرارو داشته باشد. این تصاویر فرضی تابعی از بکارگیری سه رویکرد
ایدئولوژیک، عملگرایانه و
مدنی هستند.
+ نوشته شده در پنجشنبه 16 فروردين 1403 ساعت: 16:09 توسط مهران شهریاری بازدید :5
برچسب ها:
|
دیپلماسی عمومی ج.ا.
ایران در قبال
عراق نوین، شامل
برنامههای متعددی بوده است؛ در عین حال از جمله برنامههایی که کمتر بطور مجزا به آن پرداخته شده، برنامهها و ابتکارات
اقتصادی است. لذا هدف از این مقاله تبیین برنامههای اقتصادی در دیپلماسی عمومی ج.ا.ایران در عراق نوین میباشد. بنابراین پژوهش حاضر به دنبال پاسخ به این سؤال بود که «برنامه-های اقتصادی چه
جایگاهی در دیپلماسی عمومی ج.ا.ایران در عراق نوین داشته است؟» یافتههای پژوهش نشان داد که «اگرچه برنامههای اقتصادی فاقد جایگاه مستقل در دیپلماسی عمومی ج.ا.ا در عراق نوین بودهاند، اما کاربست کامل و مستقل آنها، ظرفیتهای گستردۀ منابع، بازیگران و فعالیتهای اقتصادی را در خدمت اهداف دیپلماسی عمومی قرار خواهد داد.» این در حالی است که با عنایت به برخی حساسیتهای فرهنگی و سیاسی در جامعۀ عراق و از سوی دیگر نیازمندیهای اقتصاد این کشور، توجه و استفادۀ بیشتر از برنامههای اقتصادی که حساسیتزایی کمتری دارند، از اهمیت و ضرورت مضاعفی برای دیپلماسی عمومی ج.ا.ایران در قبال عراق نوین برخوردار است. در این راستا برخی برنامهها مانند بهرهگیری از «صنعت گردشگری» و «کمکهای توسعهای» شناخته شدهتر بوده، که البته تا حدودی با رویکردی شیعی و همچنین به عنوان منابع و برنامههای فرهنگی و سیاسی مورد توجه بودهاند. حال آنکه، پرداختن به این موارد ذیل عنوان برنامههای اقتصادی دیپلماسی عمومی، نقش مهمی در استفادۀ حداکثری از این ظرفیتها دارد؛ زیرا این امر فرصت اجرای ابعاد بیشتری از این برنامهها را ایجاد نموده و دستگاههای بیشتری را در این زمینه فعال مینماید.
+ نوشته شده در پنجشنبه 16 فروردين 1403 ساعت: 16:09 توسط مهران شهریاری بازدید :4
برچسب ها:
|